· 

Vijf redenen om geen tekstschrijver in te huren voor je website

Je webteksten laten schrijven door een professionele tekstschrijver, waarom zou je? Dat kun je toch zelf ook wel? Piece of cake. Hieronder vind je vijf redenen om geen tekstschrijver in te huren. Of misschien toch juist wel.

 

Reden 1. Ik kan zelf heus wel opschrijven wat ik doe, hoe ik dat doe en waarom

Het is het meest gehoorde argument om geen tekstschrijver in te huren: ik weet als geen ander waarom ik mijn bedrijf heb opgericht. Wat ik doe. Hoe ik dat doe. En voor wie. Dan kan ik dat toch prima zelf opschrijven?

 

Zeker, zelf weet je het allerbeste waar jouw bedrijf voor staat. En die informatie vormt ook de onmisbare basis voor goede webteksten. Maar hoe verpak je dat in aantrekkelijke, goed leesbare én goed vindbare webteksten? Mijn ervaring is dat er door de jaren heen altijd een bepaalde mate van bedrijfsblindheid ontstaat. Jargon dat voor jou en je collega’s vanzelfsprekend is, hoeft dat voor je doelgroep absoluut niet te zijn. Niet zelden slaan bedrijven op hun website de plank mis door:

• te veel vanuit zichzelf schrijven en te weinig vanuit de vraag van de doelgroep

• te technische of juist te algemene omschrijvingen van producten en diensten

• te veel ‘heilige huisjes: vasthouden aan zelfbedachte namen voor producten, diensten en functies

• te weinig onderscheidende omschrijvingen van wat hen uniek maakt.

 

Reden 2. Onze marketingafdeling doet dat wel even tussendoor

Bij het bouwen en inrichten van een nieuwe website vormen de webteksten – en hoeveel tijd je daarmee kwijt bent - het meest onderschatte onderdeel. Ever. Natuurlijk kun je het schrijven van de teksten neerleggen bij je marketingmensen, maar zij hebben ook nog hun dagelijkse werkzaamheden. Jouw marketingmedewerker zal de eerste niet zijn die een burn-out oploopt omdat hij 40 uur per week bezig is met marketing en daarnaast ook “even tussendoor” alle teksten voor je website moet produceren. Vergis je niet: het bepalen van de juiste zoektermen en het opstellen van de benodigde webteksten is een vak apart. Alleen dat al kost meer tijd dan je denkt.

 

Reden 3. De website is al duur genoeg

De bouw van een nieuwe website kan inderdaad aardig wat kosten. En dan lijkt het schrijven van de webteksten een onderdeel waarop je flink kunt besparen. Bedenk dan dat het inhuren van een tekstschrijver zich terugverdient. Misschien niet direct in harde Euro's. Maar goede webteksten leveren je een flinke kostenbesparing én tijdsbesparing op.

Onder meer doordat je sneller wordt gevonden in Google en dus minder geld hoeft uit te geven aan Google advertenties. En doordat je minder vragen krijgt per telefoon of e-mail, en daardoor meer tijd kunt besteden aan je core business.

 

Reden 4. Ik wil geen lelijke teksten volgepropt met zoekwoorden

Een tekstschrijver schrijft je webteksten in de eerste plaats voor je doelgroep. Telegramstijl teksten volgepropt met zoekwoorden zijn niet meer van deze tijd. Bovendien zijn zoekmachines slim genoeg geworden om ook zonder 'keyword stuffing' de essentie van een tekst te begrijpen.

 

Niettemin kent elke webpagina een aantal strategische plaatsen om zoektermen neer te zetten. Maar hoe vind je daarbij de juiste balans tussen professionele en taaltechnisch correcte teksten en de losse woorden waar je doelgroep op zoekt? Hoe vertaal je vaktermen in duidelijke taal die door een brede doelgroep – én door de zoekmachines - wordt begrepen? Een ervaren webtekstschrijver lost deze en andere tekstvraagstukken snel en creatief voor je op.

 

Reden 5. Teksten op mijn website? Zó 2017!

Een beetje bedrijf moet met zijn tijd mee, dat is zeker. Maar in plaats van webteksten liever alleen video’s, infographics, interactieve presentaties en animated gifs op je website zetten, is dat nou handig? Natuurlijk zegt één zorgvuldig geselecteerd beeld meer dan 1.000 - eveneens zorgvuldig gekozen - woorden. Er zijn nu eenmaal aspecten die je beter in beelden kunt overbrengen dan in woorden, bijvoorbeeld de beleving van een evenement, de werkomgeving en je collega’s, of hoe je product eruitziet. En video is makkelijk en laagdrempelig; het kijkt zo lekker weg.

 

Toch ontkom je er niet aan om naast alle audiovisuele en interactieve content ook de nodige teksten te produceren voor je website. Om snel te scannen en efficiënt te lezen bijvoorbeeld. Bij webteksten kun je de informatie snel scannen en alleen dat wat je interesseert lezen. Bij een video of interactieve presentatie is het lastiger om alleen dat deel dat je interesseert op te zoeken en te bekijken.

 

En om je doelgroep in alle fasen van het oriëntatieproces aan te spreken. In elke fase heeft een zoeker behoefte aan andere informatie, en hierbij kunnen tekst en beeld elkaar uitstekend aanvullen en opvolgen. Webteksten hebben dan andere doelen dan audiovisuele content of zijn gericht zijn op andere fasen in het marketingproces. Waar webteksten bijvoorbeeld sterk zijn in informeren, bewustmaken en interesse kweken, is audiovisuele content uitermate geschikt om verlangen op te wekken of aan te zetten tot actie.

 

Bovendien zijn webteksten nodig voor een optimale vindbaarheid in Google. Zoekmachines hebben instructies en een leidraad nodig om audiovisuele content te begrijpen. Wil Google snappen waar het over gaat en de content correct categoriseren en indexeren, dan moet je content aan drie voorwaarden voldoen:

• de content is goed gelabeld (voor de SEO-fans: voorzien van relevante alt tags en title tags)

• de webteksten en de content vormen een samenhangend geheel en versterken elkaar

• de content is op een logische plaats ingebed de website.

 

De voordelen van een professionele tekstschrijver

Webteksten die je bedrijf een professionele uitstraling geven. Je naamsbekendheid verhogen en passen bij waar jouw onderneming voor staat. Eenheid en structuur creëren in al je communicatie-uitingen. Goed begrepen worden door Google. En zichzelf dubbel en dwars terugverdienen doordat die zoeker wél een bezoeker en uiteindelijk je klant wordt. Klinkt goed toch?

Een professionele tekstschrijver is getraind om de juiste vragen te stellen, zo de juiste informatie uit jouw organisatie te trekken en daarvan een uniek én aansprekend verhaal te maken. Jouw verhaal.

 

Je webteksten makkelijk leesbaar maken? Je vindbaarheid in Google verbeteren? Jouw verhaal in woorden vatten? Als professionele tekstschrijver help ik jouw onderneming graag goede webteksten schrijven. En zo je websiteresultaat verbeteren.